انسان از اوان
تاریخ تحریری خویش به سوژه رهبری علاقمند و کنجکاو بوده است و تاریخ اهمیت رهبران
خوب را در زندگی، رفاه، سعادت و ترقی ملتها مبرهن میسازد. در سده اخیر نیز به
جانب اهمیت و بها موضوع بیش از سه هزار مطالعه و تحقیق تا سال 1980 درباره رهبری
اجرا گرفته است و اندازه پژوهشها در دهسال گذشته در بیشتر رشتهها بیش از تعداد
ثانیه از تاریخ آدم تا آن زمان بوده است. از طرفی هر واحد زمان ( مشعشع و مبرهن میگردد که
رهبری اثر بخش، در قید سطحها جامعه و در تمامی سازمانها، برای حل و انطباق با
مسائل اجتماعی و اقتصادی رو به رشدی که آفاق حرف آنها مواجه است، حیاتی میباشد.
امروزه مهندسی مجدد ( باز اندیشی بنیادین و طراحی نو و ریشهای فرآیندها) برای
دستیابی به سمت بهبود و پیشرفتی شگفتانگیز در معیارهای حساس، دستیابی به کیفیت جهانی
( استانداردهای ISO 9000[1] ) و تشکیل واحدهای پرکار پژوهشی نوآوری در محصول و فرآیند) لازمه
تولید و ارائه کالاهای با کیفیت بهتر و قیمت مناسبتر به بازارهای جهانی و منطقهای
است.
از سوی دیگر ساختارهای
گروهی سازمانها حرف به آن حد پیشرفتهاند که پاره اصلی سازمانهای نوین را به جای «
تک شغل سنتی » گروههای موضوع روز مقوله «تواناسازی» افراد و گروهها و فلسفه «خود
رهبری» است. و افزودن بهرهوری مؤسسات تنها حرف توجه به سمت استفاده از حداکثر تواناییهای
کارکنان، ترغیب آفرینندگی آنان، ارتقاء انگیزه و بکارگیری سبکهای رهبری صحیح و کسب
رضایت آنان ممکن میباشد.
بنابراین، رهبری
سازمانی موضوع بسیار پراهمیت و پیچیدهای است و پژوهشگران و اندیشمندان کشورهای
بسط یافته مساعی بسیاری را سود شناخت و بهبود آن مینمایند. به سمت عنوان مثال
«پژوهشگران ژاپنی حرف امعان بسیار روند مدلها و تئوریهای رهبری سازمانی را زیر نظر
دارند، وبه محض انتشار و ارائه مدلی جدید، ثانیه را در سازمانهای مدلها و تئوریهای
رهبری سازمانی را زیر تماشا دارند، و به سمت محض انتشار و ارائه مدلی جدید، آن را در
سازمانهای ژاپنی آزمون میکنند و نتایج حاصل ار حرف موشکافی به سمت بحث میگذارند، باشد
که گامهای آنها را، در تمدن جهانی سرعت بخشد» ( نقل از خلیلی، صفحه 183).
«لیکن روشنفکران و
صاحبان اندیشه در کشورهای توسعه نیافته اکثراً از فعالیتهای علمی کاربردی و
پژوهشهای میدانی بومی دور ماندهاند. هنوز بر ما روشن نیست که سازمانهای موفق
کشورمان کدامند، چاه ویژگیهایی دارند، تاریخچه و پرونده رشد آنها چیست. پرتره مدیران
در آنها چه بود، شیوه های مدیریت، آموزش، ارتقاء، استخدام و… در آنجا چگونه است. و صدها پرسش دیگری از این ید بدون پتواز باقی
مانده است» ( نقل از خلیلی، صفحه 182). از طرفی « بازجست به ویژه در زمینههای
سازمان و مدیریت علاقمندان چندانی ندارد، و انگشت شمار علاقمندان بازهم ابزار و
امکانات اجرایی کافی در اختیار ندارند» ( شیرینی از خلیلی، صفحه 182). « بنابراین ضروری
است که بخش دولتی به سمت صورتی سازمان یافته تحقیق و بسط را در زمینه مدیریت و
سازمان با جدیت قید آغار نماید، تا از این رهگذر به سمت توان راه حلهای بومی
سازمانهای کشور را چشم داشت» ( خلیلی، صفحه 183).
پروژه اخیر گامی
است کوچک برای اجرا بخشیدن و حرکت در سوی هدف بالا و رابطه و همبستگی بین سبک های
رهبری و رضایت شغلی کارکنان را در اداره پروگرام و بودجه بررسی مینماید. و باب ضمن
خلاصهای از تئوریها و یافته های سبکهای رهبری نود واحد زمان ( اخیر را ارائه می نماید.
از جمله: تماشا های
رفتاری ، خوکامه- مشارکتی، مدیریت، اقتضایی و نگرشهای نوین رهبری از قبیل: تبادل
رهبر- هموند، تئوری اسناد، جایگزینهای رهبری، بستگی چند جانبه، ارتباطات
رهبری، شرطی سازی مؤثر، رهبری رویداد، رهبری انتقالی و خود رهبری ارائه شدهاند. و
از سه پژوهش رهبری بومی استفاده شده است.
آیین گردآوری
دادهها به سمت روش پرسشنامه انجام گرفته است. باب توصیف و تحلیل یافتهها از روشهای
تحقیق توصیفی و همبستگی (تحلیل رگرسیون تاخت متغییری) استفاده شده است. سه نوع
پرسشنامه یعنی پرسشنامه سبکهای رهبری 1 تا 4 لیکرت، پرسشنامه همکار کمینه مرجح
فیدلر و پرسشنامه 30 سوالی رضایت شغلی بعنوان ابزار پژوهش مناسبت استفاده رسم گرفتهاند.
باب ضمن برای تحلیل، پیشگیری از خطای محاسبات دستی، تنظیم جداول فراوانی و آزمون
فرضیهها از اسم نرم افزاری STATG استفاده شده است.
سبکهای رهبری به
عنوان متغییرهای مستقل و رضایت شغلی به عنوان متغییر وابسته غرض گردیدهاند.
آشکار کنندههای مرکزی و پراکندگی محاسبه و ارائه شدهاند. معادله رگرسیون دو
متغییری، اهمیت و مشارکت نسبی متغییرهای مستقل، ضریب همبستگی، انتساب F، ارزشهای، جدول فراوانی و
نمودارهای توزیعی ارائه شدهاند. باب فرضیه و قبول فرضیه پژوهش مورد آزمون رسم گرفته است.
و سؤال پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.
تعریف مسئله:
مسئله و موضوع این
پژوهش بررسی رابطه و همبستگی بین سبکهای رهبری و رضایت شغلی کارکنان میباشد.
غرض بررسی و پژوهش آن سنخ از ویژگی های سبکهای رهبری است که در رضایت شغلی
کارکنان موسسات مؤثر میباشند.
هدف پژوهش:
هدف این تحقیق
بررسی رابطه و عرضه مفاهیم، تئوریها و یافتهها پیرامون سبکهای رهبری و رضایت
شغلی کارکنان باب ستاد مرکزی سازمان پروگرام و بودجه میباشد که بتوانند در به آرمان
حمل کردن رهبران و پیروان، مناسبت استفاده قرار گیرند.
سعی بر این بوده
است که پیشینة مطالعاتی و کارهای تحقیقاتی قبلی، تا آنجائی که امکانات و وقت اجازه
میداد، مناسبت بررسی و مطالعه قرار گیرد حرف زمینه مساعدتری برای مطالعات و تحقیقات
بیشتر و پردامنهتر فراهم آورده شوتد.
فرضیه پژوهش:
رضایت شغلی
کارکنان با سبک رهبری مدیران ارتباط دارد . تاب ضیه : بین رضایت شغلی کارکنان و سبکهای رهبری
مدیران ارتباط وجود ندارد.
سئوال پژوهش :
آیا رضایت شغلی کارکنان صفت پیچیده و مرکبی از تعداد زیادی از متغیرها میباشد؟