فروش فایل

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

فروش فایل

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

تأثیر سیاستهای پولی بر ارزش افزوده بخش کشاورزی


» :: تأثیر سیاستهای پولی حرف ارزش افزوده بخش کشاورزی

چکیده :

سیاستهای پولی به سمت آلبوم تدابیر و تصمیم هایی اطلاق می شود که از طریق بانک مرکزی برای کنترل حجم پول گرفته می شود تا از طریق تغییرات عرضه پول و نرخ بهره ، جریان خرج جامعه را تحت تأثیر رسم دهد و در نتیجه نیل به اهداف اقتصادی تسهیل گردد معمولاً روی قیمتها، میزان اشتغال، میزان تولید واقعی، صادرات، واردات به آغاز مهمترین متغیرهای هدف در اقتصاد کلان مورد بحث می باشند که افزایش ، کاهش و یا ثبات آنها هدفهای مورد نظر اقتصادی، از جمله سیاستهای پولی محسوب می گردد.

در اقتصاد ایران بخش کشاورزی، در طی سه برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آسه توسعه قرار گرفته است و سعی دولت بر این بوده است که جهت اعتبارات حتی المقدور به سمت سمت بخشهای تولیدی کشارزی سوق نماید. بنابراین حرف توجه به اهمیت سیاست پولی بر بخشهای اقتصادی و اهمیت بهر کشاورزی در رسیدن به سمت رشد و توسعه در این تحقیق به سمت بررسی بستگی سیاست پولی و ارزش افزوده بخش کشاورزی پرداخته شده است. برای برآورد رابطه بین ارزش افزوده بهر کشاورزی و حجم پول برای ایران طی دوره 81-1338 و حرف استعمال از تجزیه و تحلیل خود رگرسیونی VAR غیرمقید و بردار تصحیح خطا VECM و آزمایش هم گرایی یومانسون و جوسیلیوس ،‌ شبر اتیان روابط و برآورد مدل می پردازیم.

نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان می دهد که در بلندمدت اعمال سیاست پولی بر ارزش افزوده بهر کشاورزی اثر مثبت، معنی دار اما ناچیز داشته است و ایز خشکسالی ‌در بعد سالهای 80-1377 منفی بوده که منطقی نیز می باشد. و نیز باعث انتقال منحنی بها افزوده بخش کشاورزی به پایین شده است. در کوتاه مدت سیاست پولی انبساطی اثر معنی داری بر بها افزوده بهر کشاورزی نگذاشته است.

با وجود نقش محدودیت بخش کشاورزی در طی سه برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بعد از انقلاب، ولی سیاستهای پولی به سمت صورت روی کارآمد برای رسیدن به این هدف عمل نکرده است. از سوی دیگر توصیه می شود که باب کوتاه زمان و میان مدت از سیاستهای بسط پولی کمتر و با احتیاط استعمال شود. زیرا این سیاست در کوتاه زمان حرف تولید و ارزش افزوده بخش کشاورزی اثر معنی دار و قابل توجهی نگذاشته است.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.