» :: تاثیر فناوری دادهها و ارتباطات در پروگرام درسی یکی از ویژگیهای مهمی که پدیده فناوری دادهها و
ارتباطات از آن برخوردار است ،اینست که باعث میشود ارتباط انسان حرف انسان ،
همچنین انسان با محیط تسهیل یافته و ارتقاء یابد . فناوری اطلاعات و ارتباطات به
دلیل توان تحولپذیری و توانایی برقراری ارتباط پویا که میتواند با دانشآموزان
داشته باشد ، از نقش مهمی در انتقال اندیشه برخوردار است . درباب تاثیر فناوری
اطلاعات و ارتباطات درحوزه تعلیم و تربیت دو دیدگاه بود دارد . رویکرد آغاز که به
رویکرد اصلاحگرا آوازه افسرده ، براین باور است که اثر فناوریهای جدید ( اطلاعات و
ارتباطات ) حرف پرورش و پرورش تدریجی بوده و این پدیده باعث میشود که آموزش به
شیوه سنتی ، عزب به گونهای کارآمدترانجام شود . بعبارت دیگر ICT باعث تسریع اصلاحات در آموزش و پرورش میشود . در کنار این رویکرد
، رویکرد تحولگرا مطرح است که معتقد به تحولزایی ICT باب آموزش و پرورش میباشد و بر
این اعتقاد است که فناوری اطلاعات و ارتباطات ، ابزارها و حتی خطمشیها و اهداف
تعلیم و تربیت را به صورت اساسی تغییر داده و دگرگون میکند . این نوشته اهتمام دارد
با بیان پرتره فناوری اطلاعات و ارتباطات باب حوزه تعلیم و تربیت ، به بررسی تاثیر
این پدیده حرف روی برنامه درسی بپردازد . برنامه درسی را میتوان دستور کار آموزش
دانست بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی فواید فراوانی به همراه
دارد . از جمله اینکه امکان بهرهگیری از یک برنامه درسی تلفیقی را برای معلم و
دانشآموزان فراهم میآورد . این نوع برنامه درسی ، بیش از آنکه بخواهد دانش معینی
را به دانشآموزان القاء کند ، زمینهای را فراهم میکند که از طریق ثانیه امکان
شکوفایی قابلیتهای فردی دانشآموزان و انبساط تجربههای فردی و مستقل آنها افزایش
مییابد . باب این رابطه به سمت تاثیرات دیگری میتوان اشاره کرد که در مقاله به آنها
پرداخته شده است .
کلید واژهها : ICT ، پروگرام درسی ، ICT باب تعلیم و تربیت ، ICT در پروگرام درسی .