فروش فایل

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

فروش فایل

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

تاریخچه (سرگذشت تاریخی ورزش فوتبال)


» :: تاریخچه (سرگذشت تاریخی ورزش فوتبال)

اسناد تاریخی به وضوح نشان می دهند بازی یا نوعی ورزش بدنسازی که بند بود از ضربه زدن به گوی لاستیکی با خطوه و فرستادن آن به درون توری کوچک، در سده دوم و سوم قبل از میلاد در درون فرمانروایی خاندان «هال» در ارتش چین اسم نبوده است. همچنین اسنادی مستحکم تر آرم می دهد مرزبندی زمینی برای بازی ضرببه به گوی لاستیکی با پا،در شهر کیوتوی ژاپن اتفاق افتاده است. در یونان و روم قدیم نیز نوعی بازی شبیه به سمت فوتبال کنونی وجود داشته است، البته تمام تیم بیش از 27 بازیکن داشت. به سمت تمام حال ذکر دقیق این مطلب که فوتبال دقیقاً کی و کجا شروع شد امری ناممکن است. اما منطقی است که بپذیریم بازی با توپ که ما در بازی های شکل یافته کنونی، بیش از 3000 واحد زمان ( قبل در جایی روی این کره خاکی بود داشته است.

اما اندازه اهل قبله آنست که انگلستان محل تولد فوتبال جدید و اتحادیه فوتبال است و جای هیچ شک و تردیدی در آن نیست. انگلستان دوست حرف اسکاتلند مشترکاً پایه گذاران فوتبال شکل یافته کنونی می باشند.

فوتبال که به زبان عامیانه مردم انگلیس ساکر (soccer)نامیده می شود و محبوب ترین و رایج ترین ورزش باب بین آدم این جزیره از قرن هشتم میلادی به بعد بوده است. اما در شروع به بازی درشت و جنگ تن به بدن بیشتر شبیه بود.

در واحد زمان ( 1869 اتحادیه فوتبال باب قوانین خویش شرطی را وارد کرد که بموجب آن تماس توپ با دست کاملاً ممنوع باشد و به این ترتیب شالوده فوتبال جدید ریخته شد. در این بازی توپ نه نشانه مشخصی که قبل از شروع بازی تعیین می شد حرکت داده می شد. صدها نفر باب بازی ای شرکت می کردند که در درازا قرن امتداد یافت.

لیک از آنجا که مسابقات فوتبال به تشدد کشیده می شود، حکومت ها بسیار کوشیدند تا آن را ممنوع کنند. باب انگلیس پادشاه ادوار سوم باب سال 1231 میلادی قوانینی در این مورد را منع کرد و کوشید فوتبال را اسم کند. باب اسکاتلند پادشاه جیمز اول در سال 1424 میلادی در مجلس اعلام نمود که هیچ کس حق ندارد باب فوتبال بازی کند. الیزابت آغاز ملکه انگلستان قانونی در مجلس به تصویب رساند که حرف اساس آن برای بازیکن فوتبال تادیب زندان به زمان یک هفته باب نظر گرفته می شد و فرد خاطی می بایست در کلیسا توبه می کرد. اما هیچ قانونی نتوانست این بازی را در انگلیس متوقف کند. چون فوتبال به سمت بازی ای سردی تبدیل شده بود. باب سال 1815 کالج اتون مشهورترین مدرسه انگلیس یک سری قوانین وضع کرد و پس از مدتی مدرسه‌ها کالج ها و دانشگاه های  دیگر نیز از این قوانین پیروی کردند. بعدها این قوانین مدل شد و نسخه ای از آن اکنون به سمت عنوان قوانین کمپیریچ شناخته می شود، باب سال 1848 در بسیاری از کالج ها و دانشگاه های انگلیس پذیرفته شد. اما کم کم فوتبال به سمت دو مکتب جدا از هم تقسیم شد. برخی کالج ها و مدرسه‌ها ترجیح دادند از قوانین آموزشگاه راگبی پیروی کنند که باب ثانیه به زمین انداختن حریف، ضربه زدن به ساق پا، حمل توپ و خلاصه تمامی قوانینقدغن شده باب قوانین کمبریج کاملاً مجاز بود. در 26 اکتبر 1863 یازده باشگاه و مدرسه لندن نمایندگان خود را به همایشی که در «تاورن فری مزون» تشکیل شده بود فرستادند تا یک سری قوانین اساسی و جداگانه برای مسابقه‌ها وضع شود. این همایش منجر به پیدایش فوتبال و فوتبال راگبی از هم سوا شد. فوتبال یا ساکر: باب واحد زمان ( 1880 میلادی دانشجویان دانشگاه آکسفورد لغاتی را در زبان عامیانه متداول ساختند که حرف اصل آن پسوند er به اختتام کلماتی که آن ها اختصاری و کوتاه می کردند اضافه می شد. به آغاز مثال برای فوتبال راگبی لغت محاوره ای و عامیانه «راگر» (rugger) وضع شد. روزی از یکی از دانشجویان این دانشگاه بنام جارلز ورفورد بروان پرسیده شد که آیا دوست دارد راگر بازی کند و او به سمت شوخی پاسخ داد نه ساکر. او لغت (footballassociatlon) (اتحادیه فوتبال) را مخفف کرده و به اختتام ثانیه پسوند er  اضافه کرده بود و لغت ساکر را ساخته بود به این ترتیب بود که لغت عامیانه ساکر (soccer) برای فوتبال باب انگلیس رایج گردید(ذکر منبع).

همانطور که قبلاً اشاره شد بازی فوتبال (و نیز واژه فوتبال) از انگلستان اشاعه یافت، این بازی که در نیمه دوم قرن 19 باب بین ثمره های انگلیس به چهره مسابقه، برای تعیین «بهترین بازیکن» رسمیت یافت. و بعد بین انگلستان و ایرلند و اسکاتلند و در آغاز سده 20 باب بسیاری از کشورهای اروپایی، باشگاهی و فدراسیون برای آزمایش ها تأسیس شد و فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) و اصطلاح «جام جهانی» بوجود آمد، و آخر نخستین بازی و مسابقه های پیاله جهانی در سال 1930 در اروگوئه برگزار شد و حرف به امروز تمام چهار سال یکبار (جز زمان جنگ جهانی دوم) انجام می شود که بسیاری از کشورها را در قاره های پنج گانه بخود احضاریه کرده است. افزون حرف بازی های جام جهانی هر چهار سال مسابقه هایی با نام «مسابقه های فوتبال جام ملت ها» باب قاره های آسیا، افریقا، اروپا، امریکا و اقیانوسیه (استرالیا) برگزار می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.