فروش فایل

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

فروش فایل

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس


» :: اصول تکثیر، نگهداری و پرورش کاکتوس

مقدمه

کاکتوس از واژه یونانی آن Kaktos به سمت معنای گیاه خاردار یا سوزش دار گرفته شده است. کاکتوسها از امت گیاهان گوشتی و از دسته دو لپه ایهای جدا گلبرگ که تارک دسته تیره ویژه ای بنام CACTACEAE می باشند و با تیره های دیگر دو لپه ایها، تفاوتهای کلر دارند. زیرا ساقه این گیاهان بسیار ضخیم و از حالت استوانه خارج و برگها نیز شکل اصلی خود را از ید داده اند و بصورت خارها و تیغهای کوچک باب نقاط گوناگون درآمده اند.

کاکتوسها در زبان فارسی از دیدگاه شکل اساس ها به سمت نامهایی چون: گل مار، زبان ام شوهر و ... نیز صفت هستند. زادگاه و رویشگاه آنها قاره آمریکاست و پس از دسته ارکیده ها، بزرگترین تیره گیاهان را پدید آورده اند.

کاکتوسها تیره بزرگی از گیاهان را تشکیل می دهند که از آمریکا منشاء افسرده اند و بعدا باب سایر نقاط پرانده گردیده اند. برخی بومی گستره گرم و آتشین آمریکای مرکزی و جنوبی و باب پاره ای پهنه های جهان که آب و هوایی همانند آمریکا دارند، نیز دیده می شوند. در دشتهای بزرگ و جنگلهای آفریقای جنوبی، استرالیا، مکزیک، پاراگوئه که باب بیشتر سال دارای آب و هوای خشک هستند نیز کاکتوسها را در گستره های بزرگی می توان دید.

کاکتوسها باب اندازه و شکلهای الوان دیده می شوند. برخی بسیار کوتاه و در ماسه های بیابانی پنهان بوده و از برخی گونه های ثانیه نیز درختان دیو پیکری پدید می آید که بلندی آنها گاه به 15-20 متر هم می رسد.

همگی این گیاهان نیز دارای شیره هستند و از همین چهره است که مقدار فراوانی رطوبت را باب خود تماشا می دارند و گاه همین ویژگی، تشنگانی را که در بیابانهای و دشتهای بزرگ و خشک و سوزان، به سمت دام افتاده اند از مرگ رهانیده است، تفاوت بزرگ و پایه ای کاکتوسها از سایر گیاهان به سبب توانایی و استواری شگفت انگیز آنها در برابر دگرگونیها و شرایط سخت و نامساعد طبیعی است چرا که این گیاهان در بیجا ترین و دشوارترین شرایط رویش نموده و برای بقاء نسل و زندگی، پایداری نشان داده و شکلهای گوناگون به خویش می گیرند.

این گیاهان اهمیت اقتصادی و کاربردهای انبوه دارند. در برخی منطقه‌ها تن‌پوش گیاه اصلی را تشکیل می دهند و در زمینه های مختلفی همچون تأمین غذا، سوخت، از انواع درختی به آغاز چرب، از میوه و ساقه برخی از اشکال گوشتی مخصوصا آپونتیاسه ها به سمت عنوان خوراک بند استفاده می کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.