فروش فایل

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

فروش فایل

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

بودجه و پروژه های عمرانی


» :: بودجه و پروژه های عمرانی

بودجه و برنامه های عمرانی



فایل آفیس با فرمت داکس شامل 66 صفحه

این مقاله شامل مباحث زیر می باشد


مقدمه

کلیاتی در خصوص بودجه

تاریخچه بودجه ریزی در ایران

روال اعتبار نویسی

برنامه های عمرانی

مراحل انجام پروژه عمرانی

بررسی مشکلات الگو های عمرانی دولت

عوامل ایجاد تعویق در برنامه های عمرانی در خارج از کشور

عوامل تعویق در برنامه های عمرانی در ایران

دوستی حرف روش های نوین اجرای طرح های عمرانی

انتقادات به سمت بودجه های عمرانی

پیشنهادات

منابع و ماخذ

مقدمه


اهمیت اعتبار و اجرای ثانیه به عنوان سیاست مالی، تاثیر قطعی و در سطح تعادل های اساسی اقتصادی و در نهایت در تعادل کل اقتصاد دارد. هال(2002) برنامه ریزی را چنین تشریح باده کند که برنامه ریزی قصد دستیابی به هدفی است و برای این منظور اقدام های لازم با نظم و ترتیبی خاص به دنبال هم چیده می شوند.
ابتهاج(1371) به عنوان بنیانگذار برنامه ریزی در ایران باب خاطرات خویش می نویسد، تا زمانی که برایمان نقشه ای نداشته باشیم وضع مملکت درست نخواهد شد. کلارک(1989) باورمند است سرمایه گذاری ممکن است در یک فصل (ماه، سال و...) یا در چند دوره انجام گیرد. با توجه به ضرورت محاسبه ارزش کنونی پول گذاری علاوه حرف دریافت ها و پرداخت های جاری، تعیین زمان به انجام رسانیدن هزینه های مربوط به سرمایه گذاری نیز ضروری است.
در تهیه و اجرای بودجه عمرانی دست قوه مجریه نسبت به سمت اعتبار عادی تا حدود زیادی بازتر بوده و اختیارات زیادی داشته و از همان ابتدا که در ایران سرمایه گذاری دولتی شروع شد، بودجه عمرانی به نحوی از بودجه عادی جدا شده است(قانعی،ص16).


بند 10 ماده یک قانون بودجه، طرح های عمرانی را این گونه تعریف کرده است: منظور آلبوم اعمال و خدمات وشخصی است که براساس مطالعات توجیهی فنی و اقتصادی یا اجتماعی که توسط دستگاه اجرایی انجام می شود طی مدت معین و با اعتبار معین برای تحقق بخشیدن به اهداف برنامه پنج ساله به صورت سرمایه گذاری ثابت شامل هزینه های غیر ثابت وابسته در دوره مطالعه و اجرا و یا مطالعات اجرا می گردد و تمام یا قسمتی از هزینه های اجرای آن از محل اعتبارات عمرانی تامین می شود و به سه نوع انتفاعی و غیر انتفاعی و مطالعاتی تقسیم می گردد(موسی خانی،1380،ص116). جهت گیری های اصلی بهر بودجه اقبال را بر اساس برنامه چهارم
بسط به شرح زیر می باشد:
اصلاح، بهینه سازی و شفاف صیرورت ساختار بودجه کل کشور، تامین اعتبارات هزینه ای از محل درآمدهای جز نفتی به گونه ای که تا پایان برنامه چهارم، اعتبارات هزینه ای دولت به طور کامل از طریق درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدهای غیرنفتی تامین گردد. اصلاح نظام بودجه اسیر از روش موجود به روش هدفمند و عملیاتی و به صورت قیمت تمام شده خدمات(معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی،1386،ص275).

بر اساس "نظام دخل – خرج استانی "، اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای به صورت سرجمع در اختیار استان قرار می گیرد و توزیع این اعتبارات بین فصول برنامه ها و همچنین توزیع بین شهرستان ها به عهده استان می باشد.
انجام این امر از زودرنجی خاص بهره‌مند است، زیرا از یک سو این توزیع بایستی ناظر بر تعادل بخشی بین واحد های جغرافیایی تابعه استان باشد و از سوی دیگر توسعه متوازن اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در استان و نواحی(شهرستان ها) را مد نظر قرار دهد(خسروی،1388،ص1).
کالانتون و همکارانش(1990) معتقدند که تدبیر های دولت، مقررات و عشوه های اجرایی تا حد زیادی می تواند باعث اثر بخشی طرح های عمرانی شود. چیا و همکارانش(1999) معتقدند که به طور بسیار اجابت فرایند انتقال تکنولوژی در پروژه های عمرانی باعث بهبود عملکرد مالی، عملکرد برنامه ای و عملکرد کیفیتی می شود. ایضاً دی واپری آ و همکارانش(2002) معتقدند که تندرستی عملکرد در پروژه های عمرانی کلیدی است برای نتایج اثر بخش.
طرح های تملک دارایی های پول ای ارچه اصلی ترین کانال ایجاد ظرفیت های جدید تولیدی و خدماتی در جامعه است با این حال دارای بیشترین مشکلات از بعد اعتباری و فنی- اجرایی نیز می باشد. این مشکلات کمینه در دو بخش ساختاری و اجرایی قابل تفکیک است و طبیعتا راه حل هایی که برای رفع این مشکلات ارائه باده شود باید در دو بعد بلندمدت و میان مدت مد نظر قرار گیرد(دفتر مطالعات برنامه و بودجه،1385).
کلیاتی در خصوص بودجه
واژه اعتبار
کلمه بوژت (Beget) یک واژه فرانسه قدیم است و به کیف چرم اطلاق می‌شده است که وجوه نقد را در آن نگهداری می کردند. بدین جهت ابتدا کیف چرمی که محتوی چهره مخارج و درآمدهای دولت انگلیس بوده و وزیر دارائی انگلیس آن را با خود به سمت پارلمان می آورده و صورتهای مخارج و درآمدهای مملکتی را از کیف خارج کرده و برای تصویب به پارلمان عرضه می داشته است در انگلیس Budget نامیده می شد. به سمت تدریج معنی اصطلاح بودجه از خود کیف, تبدیل به سمت محتویات آن شد.
بعدا که به تدریج صورتهای مزبور باب یک چهره واحد گنجانده شده است, این صورت بنام ”باجت“ در انگلیسی و بودجه در فرانسه نامیده شده

و در سایر زبانها نیز همین کلمه بکار برده شد.





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.