فروش فایل

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

فروش فایل

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

فرآیند تولید ومدیریت اطلاعات ساختمان در طی چرخه ی حیات آن


» :: فرآیند تولید ومدیریت اطلاعات ساختمان در خلال چرخه ی حیات آن

فرآیند پدیدآوری ومدیریت اطلاعات ساختمان در طی تناوب ی حیات آن

          قبل از دهه ۱۹۷۰ میلادی نقشه‌های ساختمانی با مداد، اصل و قرطاس ترسیم می‌شدند. اصلاح اشتباهات نقشه‌ها بسیار مشکل بوده و مخصوصا اگر اشتباهات، روی نقشه‌های وابسته دیگری ایز می‌گذاشت، نتیجه پیشه وحشتناک بود. در دهه فوق، روش‌های ترسیم کامپیوتری CAD ابداع شدند که تنها چهر پایانه‌های گرافیکی کامپیوترهای مرکزی قابل اجرا بودند. از دهه ۱۹۸۰ به بعد با ابداع کامپیوترهای خانگی، استفاده از برنامه‌های CAD در دفاتر مهندسی تداول بیشتری یافت. حرف این ابزار الکترونیک، ترسیم، اصلاح و انتقال نقشه‌ها انبوه راحت شد، سرعت کار بالا رفته و ترسیم پیچیدگی پیچیده و سه بعدی وارد مرحله جدیدی شد. توانایی هایCAD نسبت به روش‌های دستی بلند بود، سرپرست با وجود توانایی سه بعدی سازی، هنوز قابلیت‌های BIMرا نداشت!

          CAD تنها یک نمایش سه بعدی از طراحی‌های دو آتی بوده و برخلاف BIM هوشمند نیست. از بهر مثال، الگو سه بعدی CAD قادر به آشنایی اشتباهات موجود در ثانیه نبوده و مخصوصاً نمی‌تواند اشتباهات وابسته به وضعیت موجود را در جاهای دیگر به سمت صورت اتوماتیک اصلاح کند. (عدم قابلیت امتیاز بستگی بین نقشه‌های پلان، نما، برش و...). صفت BIM ورای CAD بوده و در واقع یک جهاز مدل سازی بر مبنای پایگاه داده می‌باشد. در BIM فرایند طراحی با ساختن یک مدل، شکل‌پذیر از اجزاء هوشمند که معرف در و پنجره، سقف، تیرها، پلکان، جهاز تهویه مطبوع، سیم کشی و... می‌باشند، شروع می‌شود. این اجزاء هم خودشان و بازهم بستگی شان با بقیه اجزاء را می‌شناسند؛ بنابراین برای احراز اطلاعات درمورد یک جزء مشخص الگو پنجره از قبیل اندازه، جنس شیشه، چهارچوب و... لازم تلف چندین نقشه پلان، برش، ظاهر و... را زیر و رو کنیم. کافی است بلاواسطه به خود پاره احاله کرد. این جزء تمام اطلاعات مربوط به ویژگی‌هایش را در خودش ذخیره کرده و با اجرا هر تغییری باب خواص آن، خودش را با طرح جدید تطابق می‌دهد.

          BIM علاوه بر ابداع بستگی هوشمند بین اجزاء مختلف طراحی، امکان بررسی سناریوهای مختلف طراحی را برای تمام گروهها، به سمت چهره مجازی می‌دهد. به عنوان مثال یکی از سناریوها، می‌تواند چرخش مدل بنا و بررسی تغییرات اندازه مصرف انرژی آن، بر حسب زوایای مختلف تابش خورشید باشد. همینطور گروه‌های دیگر طرح‌ریزی مشتمل بر عامل و تاسیسات نیز قادرند با اعمال تغییراتی در مدلشان، اثرات این سناریوها را بر معماری پروژه ببینند؛ و بالاخره، پیمانکاران قادرند در حین طراحی و توسعه مدل ساختمان، مواردی از قبیل تسلسل اجرا، کارایی، ساختن و نصب را به صورت مجازی تجربه کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.