ﭼﻜﻴﺪه:
ﺣﺪود
دو دﻫﻪ از ﻃﺮح ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺷﺪن و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ آﺛﺎر آن ﺑﺮ اﺑﻌـﺎد ﮔﻮﻧـﺎﮔﻮن ﺟﻮاﻣـﻊ ﻣﻲﮔﺬرد.
ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﺤﻘﻴﻘﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ آﺛﺎر اﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪه را ﺑﺮ رﻓﺘﺎر ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺧﻂﻣﺸﻲﮔـﺬاری ﺗﺠﺎری
(ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﺧﺎرﺟﻲ) در ﻛﺸﻮر ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار داده اﺳﺖ. باب ﺳﻴﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت
ﻧﻈﺮی اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﻳﺪ ﻛﻪ باب ﺳﻪ ﺣﻮزه اﻗﺘﺼﺎدی، ﺳﻴﺎﺳﻲ و ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺳﻪ ﭼﺎﻟﺶ ﻳﺎ ﻓﺮﺻﺖ
اﺳﺎﺳﻲ وﺟﻮد دارﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺑﺎﻓﺖ و زﻣﻴﻨﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ، آن را ﻣﺘـﺄﺛﺮ ﻣﻲﺳﺎزﻧﺪ
و ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺷﺎﻣﻞ رﻗﺎﺑﺖ ﺟﻬﺎﻧﻲ، ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ ﺟﻬﺎﻧﻲ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺟﻬﺎﻧﻲ ارﺗﺒﺎط ﻫﺴـﺘﻨﺪ. درﻛﺸﻮر
اﻳﺮان، حکومت ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺸﺨﺺ ﻣﺘـﻮﻟﻲ ﺗـﺪوﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪﻫـﺎی ﺑﻠﻨـﺪ ﻣـﺪت در ﺣـﻮزه ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﺧﺎرﺟﻲ اﺳﺖ؛ از اﻳﻦ رو ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﻴﺰ
از ﻣﻴﺎن ﻣـﺪﻳﺮان و ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳـﺎن ارﺷـﺪ اﻳﻦ وزارﺗﺨﺎﻧﻪ
اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﻳﺪ و ﭘﺲ از اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﻣﺸـﺨﺺ ﺷـﺪ ﻛـﻪ ﺳـﻪ ﭼـﺎﻟﺶ ﻣﺬﻛﻮر ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﻲداری
ﺑﺎ رﻓﺘﺎر ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺟﻮﻳﺎﻧﻪ ﺧﻂﻣﺸﻲﮔـﺬاران در ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪرﻳـﺰی ﺧـﻂﻣﺸـﻲ،اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺧﻂﻣﺸﻲﮔﺬاران ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﻂﻣﺸﻲ
و ﺑﻪﻛـﺎرﮔﻴﺮی اﺑﺰارﻫـﺎی داوﻃﻠﺒﺎﻧـﻪ در اﺟـﺮای ﺧﻂﻣﺸﻲ و در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺗﻌﻬﺪ ﺑﺎﻻﺗﺮ اﻳﺸﺎن
در ﻗﺒﺎل ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ ﺧﻂﻣﺸﻲ دارﻧﺪ.