فهرست مطالب :
پیشگفتار ........................................................................................................................................................................4
ساختار پست های فشار قوی ..............................................................................................................................................5
دسته اسیر پست های فشارقوی ......................................................................................................................................5
اجزاء ایجاد دهنده پستها ..............................................................................................................................................5
بررسی تجهیزات فشارقوی ، حراست ، کنترل و ثبات وقایع...............................................................................................6
سیستم اطعام ..................................................................................................................................................................7
سیستم ارض ...................................................................................................................................................................8
ترانسفورماتور جریان....................................................................................................................................................8
مشخصات فنی شینهها درپستهایفشارقوی......................................................................................................................8
موج بست و اسباب کوپلینگ ..........................................................................................................................................9
اجزاء حقیقی یکسیستم PLC............................................................................................................................................10
راکتورهای محاذی ........................................................................................................................................................10
ترانسفورماتورهای ولتاژخازنی....................................................................................................................................10
سیستمحفاظت ازصاعقه.................................................................................................................................................11
سکسیونر ......................................................................................................................................................................11
ترانسفورماتور زمین-کمکی........................................................................................................................................14
بریکر..........................................................................................................................................................................15
سیستم
کنترل..............................................................................................................................................................17
سیستم اسکادا ..............................................................................................................................................................18
ایستگاه ها ....................................................................................................................................................................... 23
تب چنجر....................................................................................................................................................................31
تابلوی آلارم پست برق بنیادرنگ................................................................................................................................33
منابع ..........................................................................................................................................................................34
پیشگفتار
مزایای استعمال از راه آهن صفت نسبت به دیزلی باعث شده است که تمام کشور های توسعه یافته و درحال توسعه تلاش روز افزونی از بهر برخه مندی بیشتر از این سیستم اغاز کنند. در کشور ارجمند ما ایضاً بحث راه آاهن برقی از سالها قبل مطرح بوده است و در سالها ی قبل از توفیق انقلاب اسلامی تنها یک محور راه آاهن برقی در مسیر تبریز – جلفا احداث و به سمت بهره برداری رسیده است .
در سالهی پس از انقلاب حرف بود تمام مشکلات، با تلاش مسئولین و شرکت راه آهن برقی تهران و حومه سر اجرا باب سال 1377 دومین محور راه آهن برقی کشور در مسیر تهران – کرج به سمت بهره برداری رسید . نحوهء تغذیه و کنترل شبکه صفت رسانی از اساسی ترین موضوعات قابل بحث باب این زمینه می باشد .
باب این بخش ما با پست های برق مترو تهران – کرج،آشنا شده و قسمت های جوراجور آن را بررسی کرده و از اصل کار این سیستم اگاه خواهیم شد.باید شبکه برق طوری طرح ریزی شود که از یک پایداری و ثبات قابل اجابت و تا کرانه امکان مطمئنی برخوردار باشد. امروزه قطع شدن برق برای مدت کوتاهی انگیزه مختلف شدن زندگی فردی و قطع صیرورت صفت کارخانه های صنعتی و مصرف کننده های بزرگ، موسسه های علمی و پژوهشی بمدت نسبتاً طولانی سبب زیان های جبران ناپذیر میشود. لذا قطع شدن و یا قطع کردن دستگاهها و تجهیزات الکتریکی معیوب از شبکه لازم است ولی کافی نیست بلکه باید تدابیری بکار برده شود که برق مصرف کننده ای که باب اثر بوجود آمدن عیب فنی از شبکه انقطاع شده است، باب کوتاهترین مدت ممکنه تامین گردد .انتقال برق، ایست را دستگاهها و وسائل حفاظتی تامین میکند که ضمیر اول شخص جمع به سمت آنها رلههای حفاظتی و یا رله میگوئیم.