» :: کتاب اجمال کتاب آل انسان
دلایلی که معمولاً به غرض مجزا اسم نوع انسان از جانوران دیگر اقامه
میکنند در درجه ی اول مرتبط به بنا جسمی و در درجه ی دوم مربوط
به امتیازاتی است که انسان از لحاظ نفسانیات بر دیگر جانوران دارد .
بهنظر داروین برای اثبات صفت بود ن اص ل انسان باید ثابتشده ساخت که اولاً
انسان از دید اختصاصات جسمی، هیچگونه صفت مخصوص به خویش ندارد،
ثانیاً نفسانیات انسان با بود نمو و تکامل فوقالعاده، از خصایص برا
نیستند و از این گذشته درست از سنخ نفسانیات جانوران عالیاند.
حاصل آنکه باید نشان داده شود، آشکار انسان و جانوران نه تنها از نظر نفسانیات
تفاوت اساسی وجود ندارد، حرف مورد افتراق آنها در کمیت است نه در
کیفیت قوای عقلانی .
قید وقتی که دلایل مذکور اقامه شدند بسنده نیستند، بلکه برای اثبات مدعا،
یعنی مدلل اسم حیوان بودن اصل آدم و برداشتن پرده از روی منشاء نوع
آدمیت و ایضاً به منظور انتساب انسان به بعضی از انواع جانوران و برای تعقیب
آیین تکامل او، لازم است که بدن آدم را از نظر تشریحی با موشکافی کافی
خواندن کرد و تغییراتی را که در اعضای او حاصل شدهاند با منتهای امعان
جمعآوری و سپس آن تغییرات یا خارق عادتها را حرف بنا عادی بدن جانوران
جوراجور مقایسه ک رد. نظر به اینکه اختصاصات اجداد اولیه ممکن است بهطور
اتفاقی، حتی پس از چند آل در اعقاب ظاهر گردند، میتوان انتظار داشت که
بروز و بروز اتفاقی خصایص اجدادی باب اعقاب، بتواند رشتهی خویشاوندی انسان
را با جانوران دیگر مکشوف سازد .