فروش فایل

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

فروش فایل

فروش فایل ,دانلود فایل,خرید فایل,دانلود رایگان فایل,دانلود رایگان

ایران در زمان ساسانیان - آرتور کریستن سن


» :: ایران در دوران ساسانیان - آرتور کریستن سن


ایران در زمان ساسانیان - آرتور کریستن سن 



کتاب پرارزش "ایران باب زمان ساسانیان" اثر ایران‌شناس شهیر دانمارکی، پروفسور آرتور کرستن‌سن میباشد. در این کتاب، تاریخ کامل ساسانیان حرف تمام تحولات دیپلماتیک و اجتماعی و اقتصادی و جنبشهای مذهبی مورد بررسی قرار میگیرد. منوچهر امیر مکری حرف نثری رقیق این کتاب را به پارسی ترجمان کرده است.

• آموزگار کریستن‌سن در دوران نخست کتاب، به بررسی نی اکان اردشیر پاپگان و ساسانیان میپردازد و چگونگی تاسیس دولت ساسانی و کودتا اشکانیان را مورد بررسی قرار میدهد.

• در فصل دوم به بررسی موسسه سیاسی و اجتماعی و تشکیلات اداری و  مرکزی دولت ساسانی و وضع ملت میپردازد.

• در دوران سوم یه  آیین زرتشتی پرداخته و نگارش اوستا در دوره ساسانی را مناسبت بربرسی قرار میدهد، به بررسی تفاوت رسم اصیل  زرتشت و رسم مزدیسنا  ساسانیان پرداخته و آیین بدکیش زروانیه را که تاثیر مستقیم بر دین زرتشتی داشت را مورد مطالعه قرار میدهد.

• نگارنده در دوران چهارم به بررسی دوران شاپور اول ساسانی و منتشر آیین ساختگی  مانی و امعان تحولات و آثار مانویان میپردازد.

 

• در دوران پنجم به بازگویی جنگهای دولت ساسانی با روم در دوران اردشیر اول و شاپور اول و غلبه اردشیر اول بر قیصر والریانوس میپردازد،  سپس پادشاهی هرمزد اول، بهرام اول، بهرام دوم، بهرام سوم، نرسه، هرمزد دوم، شاپور دوم و اصلاحات بزرگ او به همراه مختصری از روایات آمیانوس و سپس سلطنت اردشیر دوم، شاپور سوم و بهرام چهارم میپردازد. همیدون تمام آثار و سنگ عریضه های به سمت جا مانده از این دوران مورد بررسی قرار میگیرد.

• در فصل ششم وضعیت مسیحیان در ایران و پی‌گیری و گریز آزار  عیسویان میانجیگری حکومت ساسانی و اوج برتری دیانت زرتشتی مورد مطالعه قرار گرفته و همچنین نکاتی درمورد  یهودیان، یعقوبیان، نسطوریان و همینطور تشکلیت قضایی باب این دوران را بیان میکند.

• باب فصل هفتم به جنبش مزدک و بازگشت آموزه‌های اصیل زرتشت اشاراتی کرده و امارت قباد اول و جاماسپ را نیز مورد بررسی قرار میدهد.

• در هشتمین فصل نگارنده به دوران پادشاهی پادشاه انوشیروان  -اوج توان ساسانیان- میپردازد. تذکره با دولت بیزانس (روم شرقی)، هپتالیان و ترکان، استیلا یمن، توصیف دربار و مراسمات و تشریفات انوشه‌روان و شکوفایی علومی چون پزشکی و ستاره‌شناسی و فلسفه، برگردان کلیله و دمنه به پارسی و اصلاحات و حکمت‌های  بزرگمهر بختکان (بوزرجمهر) از دیگر بخشهای مورد بحث این دوران است.

• فصل نهم و دهم نیز به دوران پادشاهی خسروپرویز، تا یزدگرد سوم و تسخیر ایران به سمت دست عرب اشاره کرده و رویدادهای فوق را به سمت تفصیل بازگو میکند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.